ARTIKKEL

Nye fjerntog – et fremtidsrettet tilbud

For å kunne opprettholde dagens fjerntogtilbud er det besluttet at det materiellet som er i ferd med å nå sin tekniske levetid skal erstattes med nytt materiell for et fremtidsrettet tilbud på norske skinner.

Bilde : Stadler

Sveitsisk kvalitet


Norske tog inngikk derfor i mars 2023 avtale med den sveitsiske togprodusenten Stadler om kjøp av 17 nye fjerntog for å erstatte lokomotiv og vogner som benyttes på fjerntogstrekningene. I avtalen er det også opsjoner på å kjøpe totalt 100 tog for senere å kunne erstatte eldre motorvognsett som brukes på fjerntogstrekninger og for fremtidig økt fjerntogkapasitet.

Bilde : Stadler
Bilde : Stadler
Bilde : Stadler
Nordisk flørt

Den nye togtypen er spesialtilpasset til norske forhold og har fått navnet FLIRT Nordic Express. De nye togene vil i tillegg til vanlige passasjerstoler også ha liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. Togsettene vil bestå av åtte vogner og ha en topphastighet på 200 km/t. Det kjøpes tog for både elektrifiserte og ikke-elektrifiserte strekninger.

Produksjonsstart 2024

Norske tog er sammen med leverandøren i gang med en designprosess med tilpasninger og justeringer før togene settes i produksjon. Tog operatørene og andre interessenter er også involvert i denne fasen. Togene skal settes i produksjon i 2024, og kommer til Norge for testing i 2025. Det første togene skal etter planen settes i trafikk på Bergensbanen fra slutten av 2026.

Engasjert fagressurs

Jotne Mobility har vært engasjert i flere faser i Nyefjerntog-prosjektet. I tidlig fase bisto vi med jernbane- og prosjektfagligbistand innenfor dokumentasjon og spesifikasjoner. I gjennomføringsfasen bistår vi nå med jernbane faglig ressurs som leder prosjektets kvalitets- og HMS-arbeid. Norske tog bistås i tillegg av Jotne Mobility med ressurser innenfor RAMS- og godkjenningsprosesser gjennom vårt samarbeid med CertiferSolutions.

Er du interessert i å vite mer om dette prosjektet - ta kontakt